Pilates

Tijdens de matlessen word het hele lichaam getraint maar de nadruk ligt vooral op het sterk maken van de spieren van het buik, bekkengebied en rug (core) die zorgen voor een sterke ondersteuning van de rug.
Minstens zo belangerijk is het soepel maken/houden van de wervelkolom.

Doordat je core sterker en de lichaam flexibeler word/blijft zal de kans op rugpijn en andere blessures veel minder worden en kan de energie goed door je lichaam stromen waardoor je je krachtiger en vitaler voelt.

Er zijn verschillende opties in de oefeningen zodat je een oefening aan kan passen aan eventuele blessures en zo kan zowel degene met meer pilateservaring als de net beginende dezelfde les volgen op eigen level.

 

Voor meer info over de achtergrond van Pilates lees hieronder:

Pilates is een bewegingsmethode ontwikkeld door Joseph Pilates (1880 -1967). De nadruk ligt op sterke buik, bekken en rugspieren(core) die er voor zorgen dat het lichaam in een goede houding staat en de ruggengraat ondersteunen.

Tijdens de eerste wereldoorlog startte hij een revalidatieprogramma voor oorlogsslachtoffers.
Hij pastte zijn methode aan en ontwikkelde een serie oefeningen die de gewonde soldaten  hielpen hun kracht  terug te vinden en weer sterk te worden.
Toen hij later naar New York verhuisde, opende hij daar zijn eerste studio die al gauw populair werd onder atleten en dansers.

Hij bestudeerde Oosterse bewegingsystemen zoals Yoga, Zen en oude Griekse krijgskunst.
Dit wekte zijn interesse in de wisselwerking tussen het lichaam de adem en de geest en ontwikkelde hij een holistisch oefenprogramma dat eerst Contrology genoemd werd en later Pilates.

Het oefenprogramma bestaat uit series vloeiende bewegingen die worden uitgevoerd op een mat.
Krachtoefeningen worden afgewisseld met streches en twists.
De concentratie en bewuste controle tijdens de training stimuleren het zenuwstelsel en veranderen onbewuste bewegingspatronen in een nieuw harmonieus geheel

 

© Yogaflows. Design by Crystina creates
Inloggen