Pilates

De achtergrond van pilates:

Pilates is een training voor het hele lichaam ontwikkeld door Joseph Pilates (1883 -1967) Natuurlijk zijn er inmiddels en aantal verouderden principes aangepast naar de huidige wetenschappelijke inzichten..

De nadruk ligt op sterke buik, bekken en rugspieren(core) die er voor zorgen dat het lichaam in een goede houding staat en de ruggengraat ondersteunen.

Tijdens de eerste wereldoorlog startte hij een revalidatieprogramma voor oorlogsslachtoffers.
Hij pastte zijn methode aan en ontwikkelde een serie oefeningen die de gewonde soldaten  hielpen hun kracht  terug te vinden en weer sterk te worden.
Toen hij later naar New York verhuisde opende hij daar zijn eerste studio die al gauw populair werd onder atleten en dansers.

Hij bestudeerde Oosterse bewegingsystemen zoals Yoga, Zen en oude Griekse krijgskunst.
Dit wekte zijn interesse in de wisselwerking tussen het lichaam de adem en de geest en ontwikkelde hij een holistisch oefenprogramma. De kracht zit hem voornamelijk in de eenvoud en combinaties van bewegingen.

Het oefenprogramma bestaat uit series vloeiende oefeningen die worden uitgevoerd op een mat.
Zowel kracht, lenigheid als stabiliteit komen aan bod.
De concentratie en bewuste controle tijdens de training stimuleren het zenuwstelsel en veranderen onbewuste bewegingspatronen in een nieuw harmonieus geheel

 

 

 

© Yogaflows. Design by Crystina creates
Inloggen