Yoga

Yoga maakt lichaam en geest levendig en flexibel. Het kan enorm goed helpen tegen allerlei stres gerelateerde klachten waar veel mensen mee te maken krijgen als gevolg van de druk en overprikkeling in ons drukke dagelijks leven.

Yoga gaat over bewustwording en zelfreflectie, het brengt je dicht bij jezelf, bij wie je werkelijk bent zowel fysiek, mentaal, emotioneel en spiritueel.
Door yoga zul je je niet alleen lichamelijk krachtiger en vitaler voelen het zal je ook mentaal en emotioneel meer ruimte en energie geven.

De yogahoudingen hebben als doel de spieren, gewrichten, organen, klieren en de bloedvaten beter te laten functioneren zodat de energie goed doorstroomt en diep inwerkt tot in het zenuwstelsel.
Het lichaam krijgt de kans om te ontspannen, te herstellen en op te laden.

Yoga is niet prestatiegericht, je hoeft er ook niet lenig voor te zijn zoals vaak word gedacht maar je word er natuurlijk wel leniger én sterker van!
De meditatieve mindfulness aspecten van yoga helpen om op een dieper en meer tevreden manier te leven.

Verschillende yogastijlen:
Zoals de meeste mensen wel weten zijn er verschillende yogastijlen.
Hier worden een paar yogastijlen beknopt beschreven die vaak in de yoga en sportscholen voorkomen.

Hathayoga:
De meest toegankelijke vorm van yoga doordat je langer in een houding blijft waardoor er voor de leraar meer tijd is om de uitlijning van de houding uit te leggen en je goed voelt hoe de houding in elkaar zit.
De duur van een houding word gemeten in ademhalingen. Meestal zal het zo’n vijf adems tijdens een houding zijn.
.
Vinyasa:
Vinyasa betekent flow.
Je flowed door de yoga secquence op het ritme van de adem. Op elke adem een nieuwe beweging zodat je een vloeiende aaneenrijging van  houdingen krijgt.
Een simpel voorbeeld van een flow is bijvoorbeeld de zonnegroet.
Zoals je begrijpt is er minder tijd voor uitlijning van de houdingen dus is Vinyasa wat minder geschikt om mee te beginnen maar bij regelmatige beoefening volgt de uitlijning vanzelf..

Yinyoga:
Yinyoga is de jongste yogavorm. Het is al snel heel populair geworden zowel onder fanatieke yoga beoefenaars als bij mensen die juist niet zo van de yoga zijn, dat zit hem vooral in de tegenhang van ons drukke (stad)leven.
In een yinles is geen perfectie geen streven geen moeten.
De houdingen zijn alleen zittend of liggend en worden veelal ondersteunt door kussens, blokken en/of dekens.
Dat klinkt heel relaxt en dat is het ook maar de intensiteit zit hem in het minuten lang aanhouden van een houding, vaak vijf minuten of meer waardoor de diepe stretch verder gaat dan de spieren en diep inwerkt op de gewrichten en het bindweefsel wat door het hele lichaam zit en droger en strammer word met de jaren.
Door diepe stretch of juist druk te zetten op het bindweefsel en de spieren activeer je het lichaamseigen hyaluronzuur wat het verouderingsproces van de weefsels vertraagt en activeer je de helende energie van de Chi flow.
Na de les voel je ruimte en ontspanning in je lichaam en rust en ruimte in je hoofd en door die ruimte voel je je inner kracht beter.

 

 

© Yogaflows. Design by Crystina creates
Inloggen